Alunperin suuntasimme kohti etelää Porin asuntomessujen perässä. Oli kuitenkin selvää, että samaan piti yhdistää myös harrastamista ja kesälomareissu.
Pyöräilyn ollessa meidän molempien intohimo, lähdin rohkeasti houkuttelemaan vannoutunutta maastopyöräilijää ensimmäiselle maantieajolleen vissiin yli kahteen vuoteen. Itsellä on maantietä tullut ajettua tänä kesänä yllättävänkin paljon, vaikka maastot ja crossit ovat myös minulle ne kaikkein mieluisimmat. Yllätyksekseni mies oli heti juonessa mukana, totesi cyclon taipuvan hyvin Turun saariston rengastielle ja niin reitin suunnittelu saattoi alkaa.
Vaihtoehtoina olivat siis joko Saariston rengastie 200 km tai lyhyt Saariston rengastie 100 km. Tuolle pitkälle reitille suositeltiin käytettävän aikaa 3 päivää ja 2 yötä. Meillä ei nyt rakennuskiireiden vuoksi ollut aikaa viettää yötä saaristossa. Tosipyöräilijät ajavat myös koko Rengastien päivässä, mutta kommenttien ja keskustelujen perusteella siinä saa sitten kiiruhtaa useammallekin lautalle. Tähän me ei haluttu joutua, ollaanhan sitä sentään lomalla!
Perjantaina ennen reitille lähtöä aloimme vielä tutkia kartalta hieman vaihtoehtoista reittiä noiden virallisten reittien väliltä, joka kulkisi molempia reittejä yhdistellen. Suunnittelimme reittiä Naantali- Hanka-Nauvo-Korppo-Houtskari-Iniö-Kustavi-Taivassalo-Naantali. Lopulta jouduimme kuitenkin toteamaan myös tällä reitillä lautta-aikataulut sellaisiksi, että kiirettä tulisi pitämään. Reitti on ajettavissa päivässä, kun lähtee ensimmäisellä yhteysaluksella Hangasta Nauvoon. Lopulta on kuitenkin ehdittävä Iniö-Kustavi lautalle, joka lähti klo 18. Päädyimme tämän vuoksi ajamaan lyhyen rengastien.
Yövyimme Turussa ja ajoimme aamulla autolla Naantaliin, josta suunnitelma oli ehtiä hyvin klo 10.20 lähtevään Hanka-Nauvo yhteysalukseen. En tiedä missä sitä aikaa kului, mutta kiire tuli kuitenkin. Naantalista starttasimme klo 8.20 ja jouduimme siis kiirehtimään Rymättylän läpi. Mies oli reitittänyt meille oman reitin ja välillä ajoimme pätkiä jopa hiekkateitä. Ennen Nauvoon vievää yhteysalusta on lyhyt lauttamatka. Tuolle lautalle ehdimme juuri kun se alkoi lastata autoja kyytiin. Jos olisimme olleet hieman myöhemmässä, olisi Nauvon yhteysalukselle tullut kiire. Nyt saimme polkea rauhassa Lautalta Hankaan. Hanka-Nauvo yhteysalus oli ainoa maksullinen merimatka reitillä, pyöräilijä ja pyörä maksoivat yhteensä 10€.

Alus pysähtyi Seilin saarella. Sieltä olisi ollut hieno käydä, sillä tarina leprapotilaiden karkoitussaaresta ja karkoitettavien itse mukaan otettavista arkkulaudoista kiehtoi.
Seuraava alus Seililtä Nauvoon olisi kuitenkin lähtenyt vasta useiden tuntin päästä, joten tällä kertaa tämäkin saari jäi näkemättä.

Merimatka Nauvoon oli ihana. Saaristoa näki yhteysaluksesta hyvin ja purjeveneitäkin reitillä oli runsaasti matkassa.
Nauvo herätti ihastusta vilkkaalla elämällään.
Nauvosta lyhyt rengastie kääntyy jo takaisin mantereelle ja kohti Paraista. Halusimme kuitenkin nähdä vähän enemmän saaristoa ja lähdimme jatkamaan matkaa kohti Korppoota. Tässä vaiheessa alkoi hieman hirvittää. Matka taittui vähän liiankin helposti ja matkanopeudet nousivat helposti 40 km/h. Olimme katsoneet jo aikaisemmin, että lauantaille luvataan navakkaa tuulta ja nyt se tuuli oli myötäinen. Mitenköhän tulomatka takaisin Nauvoon?!
Korppoossa kävimme itse kylässä tankkaamassa kaupasta hieman banaania ja ihastelemassa kirkkoa. Upea kirkko onkin kyseessä. Wikipedia tietää, että se on rakennettu 1430 tai 1440-luvulla. Kirkkoa katsellessa ajattelimme, että johan on kumma jos ei meillä rakentajat saa taloa valmiiksi aikataulussa nykyaikaisilla menetelmillä.
Korppossa olisi ollut myös Sea Jazz, mutta niitä varten olis täytynyt tehdä vielä yksi 20 km:n mutka Korpoströmin saaristokeskukseen.

Korppoosta päätimme ajaa lounaalle Hotelli Nestoriin, joka sijaitsee Nauvon ja Korppoon välissä, Korppoon saarella. Mies oli etukäteen lukenut, että sieltä saa herkullista lounasta. Ja niinhän sieltä sai. Voidaan ehdottomasti suositella kyseistä hotellia. Lounaaseen kuului pääruoka ja jälkiruoka. Tällä kertaa valittavana oli joko lohta tai lammaslihapullia. Otettiin molempia ja olivat kerrassaan herkullisia. Kun maha oli täynnä, oli hyvä täyttää vielä pullot ja suunnata takaisin Nauvoon.
Tästä alkoikin sitten se raskas taival. Tuulet olivat yltyneet ja ne puhalsivat sivusta vastaiseen. Töitä saatiin tehdä oikein kunnolla paahtavassa helteessä. Alamäissä tuntui, että pyörä ei liiku edes polkemalla eteenpäin. Muutenkin tuo Nauvon ja Korppoon väli oli hieman tylsä, sillä merta ja saaristoa ei tosiaan paljoa näkynyt. Vain maantietä ja autoja. Autot onneksi ohittivat suurin osa kapealla tiellä pyöräilijän tarpeeksi etäältä, mutta oli tuolla matkassa myös niitä “hiaa hipoen” ohituksia.
Nauvossa ihastelimme hieman kylää ja lähdimme puskemaan taas vastatuuleen kohti Paraisia. Tuuli tuntui kyllä silloilla siltä, että pian lähtee lentoon, eikä maisemia voinut katsella. Oli pakko keskittyä ajamiseen.
Kertaalleen tuolla Nauvo-Parainen välillä alkoi jo tuntua, että näinköhän me otetaan Saaristolaisbussi takaisin Turkuun… Mutta sitten oltiinkin yllättäen jo Nauvon lauttarannassa, josta sai jäätelöä, varjoa, vettä ja merituulta sekä voimia takaisin. Tässä oli retken ainoa pysähdys, jossa annoimme yhden lautan lähteä ilman meitä ja pidimme hieman taukoa.
Jossakin vaiheessa illalla muistimme katsoa tuulet uudelleen ja ne puhalsivat noin 9-10 m/s! Parhaimmillaan Saaristomerellä oli tuullut puuskissa jopa 15 m/s.
Paraisilla tankkasimme jälleen kaupasta banaania ja kylmää Coca-Colaa. Tämän jälkeen tuulet onneksi kääntyivät taas puhaltamaan hieman selän takaa ja matka alkoi taas sujua. Toki tästä eteenpäin reitti olis myös taas melko tylsää ajettavaa. Loppumatka Naantaliin auton luokse sujuikin rattoisasti jutustellen, kun pyöräteillä pystyi taas ajamaan osittain rinnakkain.
Matkaa meille kertyi 150 km ja ajoaika oli reilu 6 h. Kertaalleen mittari juoksi jonkin aikaa pysähdyksen aikana. Kokonaisaika lounaan kanssa oli 11 h koko retkelle.
Kokonaisuutena päivä oli mukava ja oli kiva käydä saaristossa pyöräilemässä. Reitti on mäkinen, mutta ei läheskään sitä mitä olin pelännyt ja millaisen mielikuvan olin muiden kertomuksista saanut. Edes näin lakeuksien tasamaihin tottuneelle mäkiä ei ollut liikaa. Muuten reitti oli myös mukavaa ajettavaa, mutta Parainen-Kaarina-Turku väli on kyllä tylsää pyörätie ajoa. Välillä jouduimme myös pysähtymään kartan lukuun, sillä koko reittiä ei oltu merkitty Saariston rengasreitin merkeillä.
Rengastielle tullaan ehdottomasti uudelleen, mutta sitten varataan aikaa myös yöpyä saaristossa yksi yö. Seuraavan kerran ajetaan suunnittelemamme reitti Naantalista Nauvoon ja siitä Rengastietä Hakkenpään lautalle ja Teersaloon. Näin nuo mantereen pätkät saa jättää ajamatta ja jää aikaa tutkia saaristoa tarkemmin. Haaveena on ajaa saaria vähän edestakaisin ja poiketa pienille teille pois itse viralliselta reitiltä. Myös Seilin saarella voisi sitten pysähtyä.
Mitä Saariston rengastielle lähtijän sitten kannattaa huomioida meidän mielestä?! No ne lautta-aikataulut, eihän näitä voi tarpeeksi korostaa. Nestettä on syytä olla mukana, ainakin hellepäivinä. Toki jokaisesta lauttarannasta sai ostaa jäätelöä ja juotavaa. Hanka-Nauvo yhteysaluksella oli kahvila, Hangan lauttarannassa ei tainnut palveluja olla. Saaret ovat myös asuttuja, joten paikallisille on kauppoja, joista saa ostettua ruokaa ja juomaan. Saaristo on kaunis, varaa aikaa sen ihasteluun ja lähde matkaan iloisella mielellä. Kapeilla teillä oli ainakin meidän kanssa myös paljon muita liikkujia, joten tähänkin kannattaa varautua.
Jos mietit Rengastiellä ajamista, mene. Et tule katumaan.
Upea reissu teillä! Ollaan tehty melkein sama, tosin autolla. Seilin saareen ihastuin kovin!
LikeLike
Tykättiin kyllä kovasti ja uudelleen täytyy kyllä päästä tutkimaan saaristoa tarkemminkin.
LikeLiked by 1 person